·
Omsetning
·
Lønnsomhet
·
Produktivitet
·
Egenkapital
·
Kvalitet
-
Vi skal oppfylle krav til
kvalitet i alt vi gjør.
-
Vi skal levere gode produkter,
til riktig tid og godt tilpasset markedets behov.
-
Mer konkret:
ü
riktige varer
ü
riktig antall
ü
riktig tid
ü
riktig sted
ü
riktig pris
·
Det som blir målt - blir gjort
·
Uten mål - ingen styring
·
Uten mål - ingen mening
·
Dyktige medarbeidere liker å
bli målt
MALs nøkkelverdier gir uttrykk for holdninger som
vi mener vil bidra til å oppfylle våre mål. De forteller hva vi står for som
bedrift og hva vi vil skal kjennetegne oss i kontakten med våre kunder og i
samarbeidet med hverandre. Nøkkelverdiene beskriver kjernen i den
bedriftskulturen vi ønsker oss og gir en rettesnor for den enkelte.
Våre
beslutninger og handlinger må være styrt av normer og verdier som er felles for
alle i selskapet. Samtidig som de representerer muligheter for hver enkelt,
krever de noe av oss. Når samtlige medarbeidere i MAL trekker i èn og samme
retning, utgjør vi en betydelig kraft.
·
Alle medarbeidere i MAL skal
behandle hverandre med respekt og positiv innstilling. Dette innebærer at vi
skal ha respekt for hverandres funksjoner, kompetanse, tid og person.
·
I MAL skal vi ha respekt og
likeverd mellom kjønnene og derigjennom utnytte både kvinners og menns
kompetanse og ressurser.
·
Medarbeidere i MAL skal vise
omsorg for hverandre. Åpenhet, ærlighet og respekt for hverandres særpreg og
integritet, skaper trygghet, trivsel og gode samarbeidsforhold.
·
Kundene er utgangspunktet for
alt vi gjør. Vi skal vise respekt for våre kunder og deres behov.
·
I MAL skal vi strebe mot å ha
en kultur som er preget av åpenhet og tillit, og hvor det er viktigere å snakke
med hverandre enn om hverandre.
·
Vi skal bidra til et godt
samarbeidsmiljø, blant annet ved å være åpne for diskusjoner, også av omstridte
og vanskelige spørsmål.
·
Kritikk skal fremføres på en
konstruktiv måte, direkte der hvor den hører hjemme.
·
Internt må vi kunne stole på
hverandre. Gjensidig tillitt og åpenhet oppnår vi ved å fortelle hverandre hva
vi vet.
·
Hyppig og relevant informasjon
internt og eksternt er en forutsetning for å oppnå tillit.
·
Alle medarbeidere skal møte
kunder og samarbeidspartnere med en åpen og konstruktiv holdning. I all vår
framferd skal vi opptre på en måte som skaper tillit til MAL og den enkelte.
·
MALs ledere er ansvarlig for
at medarbeiderne kjenner og aksepterer planer og mål for bedriften og for egen
avdeling.
·
Lederskapet skal utføres
synlig. Det vil si at lederen åpent og sammen med sine medarbeidere, tar
avgjørelser og samtidig tar ansvar for sine beslutninger.
·
MALs ledere skal gi sine
medarbeidere nødvendige tilbakemeldinger og sørge for riktig belønning og
utviklingsmuligheter. Medarbeidersamtaler er et tilbud i dette arbeidet og skal
tilbys minimum en gang per år.
·
Lederne har et ansvar for å fjerne
eventuelle barrierer som hindrer så vel utvikling som utnyttelse av kompetanse.
·
Motivasjon og medansvar er
viktig for at vi skal lykkes.
·
MALs ledere er ansvarlig for
at alle kjenner og aksepterer sitt ansvar.
·
Myndighet skal delegeres i så
stor utstrekning som mulig, men må kombineres med gode kontroll- og
styringssystemer.
·
MAL skal legge forholdene til
rette for intern opplæring og oppmuntre og bidra til arbeidsrelevant
videreutdanning slik at alle gis forutsetninger for å ta ansvar.
·
Medarbeiderne er ansvarlige
for å utvikle eller skaffe seg den nødvendige kompetanse for å nå målsatte
resultater innenfor sine arbeidsområder.
·
MAL er positivt innstilt til
sosiale tiltak. Bedriften tilbyr derfor tid og ressurser til medarbeidernes
prioriterte tiltak.
·
MAL skal ha et trygt
arbeidsmiljø som fremmer trivsel og forebygger sykefravær.
·
MAL skal føre en lønnspolitikk
som gjør det mulig å rekruttere og beholde dyktige medarbeidere.
·
MAL skal være lojal overfor
alle medarbeidere og våre nøkkelverdier.
·
Vi skaper lojalitet og
medansvar gjennom en åpen og ærlig kommunikasjon og ved å vise hverandre
tillitt.
·
I saker hvor MAL omtales,
forventes det en lojal og tillitskapende holdning utad.
·
Vi skal i all vår virksomhet
opptre i samsvar med våre nøkkelverdier, etiske retningsregler og overordnede
mål.
·
Lojalitet krever at vi er
engasjerte, ansvarsbevisste og aktivt gjør vårt syn gjeldene, og at vi
forsvarer og arbeider for de vedtak som fattes.
·
Ingen medarbeider i MAL skal
la beslutninger, handlinger eller uttalelser bli påvirket av parter med
egeninteresse. Dette kan være i form av gaver eller andre personlige fordeler.
·
MAL er èn organisasjon. Vi må
ha et helhetssyn på vår virksomhet. Våre handlinger skal preges av et ansvar
for selskapets beste.
·
Vårt mål er at alle spiller på
samme lag og at vi gleder oss vel så meget over MALs som over egen fremgang.
·
MAL har mange avdelinger. Vi
har derfor et formalisert informasjonssystem. Dette sikrer at alle enheter har
informasjon om hva som foregår i bedriften. Det sikrer også
informasjonsutveksling mellom enhetene. Vi bør aktivt benytte
informasjonssystemet til å holde oss selv oppdatert.
·
Vi skal ha en
samarbeidskultur. Samarbeid gir større innsats, høyere effektivitet, bedre
resultater og økt trygghet. Samarbeid skal ikke hindres av organisatoriske
grenser.
·
Vi har alle ansvar for å ta
initiativ til å delta i samarbeid med andre medarbeidere.
·
Samarbeid stiller igjen krav
til informasjon og kommunikasjon.
·
MAL har informasjonskanaler
tilrettelagt for intern informasjon og kommunikasjon. Det er viktig at kanalene
blir tilstrekkelig benyttet og benyttet i rett tid. Dette skal sikre trygghet
og tilstrekkelig informasjon til den enkelte medarbeider.
·
Et menneske som ikke er
informert, kan ikke ta ansvar. Et menneske som er informert kan ikke unngå å ta
ansvar.
·
Vi ønsker en åpen
kommunikasjon gjennom hele selskapet, slik at ideer, forventninger og krav er
kjent.
·
Vi skal ha evnen til å se og
aktivt tilpasse oss endringer i samfunnet og i nærings- og arbeidslivets
vilkår. En lærende og fleksibel organisasjon er en forutsetning for å kunne
utvikle seg og mestre nye utfordringer.
·
Vi skal også utvise
fleksibilitet i vårt forhold til hverandre som medarbeidere. For eksempel skal
vi tilby vår hjelp i spesielle situasjoner der det er behov for det, selv om
dette ikke spesielt er konkretisert i våre hovedansvarsområder.