Mål, verdier og retningslinjer i MAL

Våre hovedmål

·      Omsetning

·      Lønnsomhet

·      Produktivitet

·      Egenkapital

·      Kvalitet

-       Vi skal oppfylle krav til kvalitet i alt vi gjør.

-       Vi skal levere gode produkter, til riktig tid og godt tilpasset markedets behov.

-       Mer konkret:

ü     riktige varer

ü     riktig antall

ü     riktig tid

ü     riktig sted

ü     riktig pris

Hvorfor mål

·      Det som blir målt - blir gjort

·      Uten mål - ingen styring

·      Uten mål - ingen mening

·      Dyktige medarbeidere liker å bli målt

 

Etiske retningslinjer og nøkkelverdier i MAL

MALs nøkkelverdier gir uttrykk for holdninger som vi mener vil bidra til å oppfylle våre mål. De forteller hva vi står for som bedrift og hva vi vil skal kjennetegne oss i kontakten med våre kunder og i samarbeidet med hverandre. Nøkkelverdiene beskriver kjernen i den bedriftskulturen vi ønsker oss og gir en rettesnor for den enkelte.

 

Våre beslutninger og handlinger må være styrt av normer og verdier som er felles for alle i selskapet. Samtidig som de representerer muligheter for hver enkelt, krever de noe av oss. Når samtlige medarbeidere i MAL trekker i èn og samme retning, utgjør vi en betydelig kraft.

1  Respekt, likeverd og omsorg

·      Alle medarbeidere i MAL skal behandle hverandre med respekt og positiv innstilling. Dette innebærer at vi skal ha respekt for hverandres funksjoner, kompetanse, tid og person.

·      I MAL skal vi ha respekt og likeverd mellom kjønnene og derigjennom utnytte både kvinners og menns kompetanse og ressurser.

·      Medarbeidere i MAL skal vise omsorg for hverandre. Åpenhet, ærlighet og respekt for hverandres særpreg og integritet, skaper trygghet, trivsel og gode samarbeidsforhold.

·      Kundene er utgangspunktet for alt vi gjør. Vi skal vise respekt for våre kunder og deres behov.

2  Ærlighet, åpenhet og tillit

·      I MAL skal vi strebe mot å ha en kultur som er preget av åpenhet og tillit, og hvor det er viktigere å snakke med hverandre enn om hverandre.

·      Vi skal bidra til et godt samarbeidsmiljø, blant annet ved å være åpne for diskusjoner, også av omstridte og vanskelige spørsmål.

·      Kritikk skal fremføres på en konstruktiv måte, direkte der hvor den hører hjemme.

·      Internt må vi kunne stole på hverandre. Gjensidig tillitt og åpenhet oppnår vi ved å fortelle hverandre hva vi vet.

·      Hyppig og relevant informasjon internt og eksternt er en forutsetning for å oppnå tillit.

·      Alle medarbeidere skal møte kunder og samarbeidspartnere med en åpen og konstruktiv holdning. I all vår framferd skal vi opptre på en måte som skaper tillit til MAL og den enkelte.

3  Lederskap, medarbeidersamtaler, ansvar og myndighet

·      MALs ledere er ansvarlig for at medarbeiderne kjenner og aksepterer planer og mål for bedriften og for egen avdeling.

·      Lederskapet skal utføres synlig. Det vil si at lederen åpent og sammen med sine medarbeidere, tar avgjørelser og samtidig tar ansvar for sine beslutninger.

·      MALs ledere skal gi sine medarbeidere nødvendige tilbakemeldinger og sørge for riktig belønning og utviklingsmuligheter. Medarbeidersamtaler er et tilbud i dette arbeidet og skal tilbys minimum en gang per år.

·      Lederne har et ansvar for å fjerne eventuelle barrierer som hindrer så vel utvikling som utnyttelse av kompetanse.

·      Motivasjon og medansvar er viktig for at vi skal lykkes.

·      MALs ledere er ansvarlig for at alle kjenner og aksepterer sitt ansvar.

·      Myndighet skal delegeres i så stor utstrekning som mulig, men må kombineres med gode kontroll- og styringssystemer.

4  Egenutvikling, trivsel, trygghet og lønn

·      MAL skal legge forholdene til rette for intern opplæring og oppmuntre og bidra til arbeidsrelevant videreutdanning slik at alle gis forutsetninger for å ta ansvar.

·      Medarbeiderne er ansvarlige for å utvikle eller skaffe seg den nødvendige kompetanse for å nå målsatte resultater innenfor sine arbeidsområder.

·      MAL er positivt innstilt til sosiale tiltak. Bedriften tilbyr derfor tid og ressurser til medarbeidernes prioriterte tiltak.

·      MAL skal ha et trygt arbeidsmiljø som fremmer trivsel og forebygger sykefravær.

·      MAL skal føre en lønnspolitikk som gjør det mulig å rekruttere og beholde dyktige medarbeidere.

5  Lojalitet og integritet

·      MAL skal være lojal overfor alle medarbeidere og våre nøkkelverdier.

·      Vi skaper lojalitet og medansvar gjennom en åpen og ærlig kommunikasjon og ved å vise hverandre tillitt.

·      I saker hvor MAL omtales, forventes det en lojal og tillitskapende holdning utad.

·      Vi skal i all vår virksomhet opptre i samsvar med våre nøkkelverdier, etiske retningsregler og overordnede mål.

·      Lojalitet krever at vi er engasjerte, ansvarsbevisste og aktivt gjør vårt syn gjeldene, og at vi forsvarer og arbeider for de vedtak som fattes.

·      Ingen medarbeider i MAL skal la beslutninger, handlinger eller uttalelser bli påvirket av parter med egeninteresse. Dette kan være i form av gaver eller andre personlige fordeler.

6  Helhetssyn og samarbeid

·      MAL er èn organisasjon. Vi må ha et helhetssyn på vår virksomhet. Våre handlinger skal preges av et ansvar for selskapets beste.

·      Vårt mål er at alle spiller på samme lag og at vi gleder oss vel så meget over MALs som over egen fremgang.

·      MAL har mange avdelinger. Vi har derfor et formalisert informasjonssystem. Dette sikrer at alle enheter har informasjon om hva som foregår i bedriften. Det sikrer også informasjonsutveksling mellom enhetene. Vi bør aktivt benytte informasjonssystemet til å holde oss selv oppdatert.

·      Vi skal ha en samarbeidskultur. Samarbeid gir større innsats, høyere effektivitet, bedre resultater og økt trygghet. Samarbeid skal ikke hindres av organisatoriske grenser.

·      Vi har alle ansvar for å ta initiativ til å delta i samarbeid med andre medarbeidere.

·      Samarbeid stiller igjen krav til informasjon og kommunikasjon.

7  Informasjon og kommunikasjon

·      MAL har informasjonskanaler tilrettelagt for intern informasjon og kommunikasjon. Det er viktig at kanalene blir tilstrekkelig benyttet og benyttet i rett tid. Dette skal sikre trygghet og tilstrekkelig informasjon til den enkelte medarbeider. 

·      Et menneske som ikke er informert, kan ikke ta ansvar. Et menneske som er informert kan ikke unngå å ta ansvar.

·      Vi ønsker en åpen kommunikasjon gjennom hele selskapet, slik at ideer, forventninger og krav er kjent.

8  Fleksibilitet og forandringsvillighet

·      Vi skal ha evnen til å se og aktivt tilpasse oss endringer i samfunnet og i nærings- og arbeidslivets vilkår. En lærende og fleksibel organisasjon er en forutsetning for å kunne utvikle seg og mestre nye utfordringer.

·      Vi skal også utvise fleksibilitet i vårt forhold til hverandre som medarbeidere. For eksempel skal vi tilby vår hjelp i spesielle situasjoner der det er behov for det, selv om dette ikke spesielt er konkretisert i våre hovedansvarsområder.